Главная
страница 1страница 2 ... страница 4страница 5



ГОСУДАРСТВЕННОЕ

И

МУНИЦИПАЛЬНОЕ

УПРАВЛЕНИЕ


УРОК 2.1

THE STATE SYSTEM

OF GREAT BRITAIN
1. Соотнесите определение, данное на английском языке с его русским переводом. Отметьте галочкой то определение системы (system), которое связано с государственным устройством

System is……

1) a group of things or parts working together as a whole

a) использование правильных (организованных) методов

2) a set of ideas, theories, procedures, etc. according to which smth is done

b) группа вещей или частей, работающих вместе как единое целое

3) the use of orderly methods

c) свод идей, теорий, процедур и т.д., с помощью которых что-либо делается




2. Соотнесите английские слова и выражения (1-14) с их русскими эквивалентами (a-n)
State – государство, государственный

System – система

1) authoritarian state

a) федеральное государство

2) constitutional state

b) система судебных прецедентов

3) federal state

c) система законодательства

4) island state

d) авторитарное государство

5) simple state

e) пенитенциарная система

6) sovereign state

f) союзное государство

7) union state

g) суверенное государство

8) case system

h) однопартийная система

9) judicial system

i) правовое государство

10) legislative system

j) тюремная система

11) multi-party system

k) многопартийная система

12) one-party system

l) островное государство

13) penal system

m) судебная система

14) prison system

n) унитарное государство




3. Соотнесите транскрипции (a-j) со словами (1-10)



1) hereditary

a) [sju:'pri:m]

2) legislative

b) [,kכnsti'tju: ∫∂nl]

3) supreme

c) ['pa:l∂m∂nt]

4) policy

d) ['pכlisi]

5) decision

e) ['st ætjut(∂)ri]

6) constitutional

f) ['g/\vnm∂nt]

7) government

g) [hi'redit(∂)ri]

8) parliament

h) [,ledis'leit∫∂]

9) legislature

i) [di'si(∂)n]

10) statutory

j) [[,ledis'leitiv]


4. a) Прочитайте раздел грамматического справочника Словообразование (Суффиксы имен существительных)

4. b) Проанализируйте таблицу Суффиксы имен существительных
Таблица 1

Суффиксы имен существительных


Глагол +

- ism

to critic(ize)+ ism – criticism (критика)

- ing

to shoplift+ ing – shoplifting (кража из магазина)

- ment

to develop + ment – development (развитие)

- er/ or

to speak + er – Speaker (спикер)

- tion

to institut(e) + tion – institution (заведение)

- ty

to identify + ty – identity (идентичность)

- sion

to devi(de) + sion – devision (отделение)

- ee

to employ + ee – employee (работник)


Запомните!

Существительные, обозначающие понятия, имеют суффиксы -ing, -ism,. Существительные, обозначающие того, кто выполняет действие, имеют суффиксы -er, -ist, -ee, -or.

Например:

V (глагол) + - er = N (существительное)

found (основывать) + - er = founder (основатель)

train (стажировать) + -ee = trainee (стажер, тот, кого обучают)


5. Образуйте существительные от предложенных глаголов с помощью суффиксов существительных

To amend, to agree, to create, to lead, to decide, to interrupt, to appoint, to provide, to produce, to promote, to meet, to prescribe, to vote, to own


6. Напишите глаголы от которых образованы следующие существительные. Переведите слова на русский язык и выучите их наизусть

Definition, objection, agreement, constitution, government, representation, behaviour, legislation, voter.


7.a) Прочитайте раздел грамматического справочника Словообразование (Суффиксы имен прилагательных)

7. b) Проанализируйте таблицу Суффиксы имен прилагательных

Таблица 2

Суффиксы имен прилагательных



Cуществи

тельное

- ful

power + ful - powerful (могущественный)

- able

tax + able – taxable (облагаемый налогом)

- less

help + less - helpless (беспомощный)

- ive

progress + ive - progressive (прогрессивный)

- al

person+ al –personal (личный, персональный)


8. Образуйте прилагательные от предложенных существительных с помощью суффиксов прилагательных

Success, logic, hope, effect, act, practice, attribute, nation, fruit, knowledge


9.a) Прочитайте раздел грамматического справочника Словообразование (Приставки имен прилагательных)

9. b) Проанализируйте таблицу Приставки имен прилагательных

Таблица 3

Приставки имен прилагательных

- il


прила

гатель

ное

il + logical – (нелогичный)

- im

im + measurable (неизмеримый)

- in

in+direct – (непрямые, косвенные (налоги))

- ir

ir+ rational -(нерациональный)

- un

un+intentional (неумышленный)

-dis

dis+honest (нечестный)

Perfect, relevant, legal, mobile, resistible, movable, predictable, regular, proportional, definite, significant, common, legitimate.



10. a) Прочитайте раздел грамматического справочника Словообразование (Суффиксы наречий)

10. b) Проанализируйте таблицу Суффиксы наречий

Таблица 4

Суффиксы наречий

прилагательное

ly

legal + ly – legally (законно)


11. Образуйте наречия с помощью суффикса наречия от прилагательных данных ниже

Constitutional, absolute, powerful, responsible, logical, influential, dishonest



12. Заполните таблицу 5 недостающими частями речи там, где это возможно

Таблица 5

Noun

Verb

Adjective

Adverb










essentially

election



















reasonably







ruling




voter
















dictatorial




formality













identify








13. Прочитайте и запомните слова из текста The Bodies of Government in the United Kingdom. Выберите правильные варианты ответов после текста
Vocabulary

amendment – поправка (к резолюции, законопроекту)

authority – власть, полномочие

constitutional – конституционный

elective – выборный

executive – исполнительная

hereditary – наследственный

judiciary – судебный

legislation – законодательство

legislative – законодательный

monarchy – монархия

politician – политик

power – власть, полномочия

supreme organ – верховный орган

to be responsible for smth. – быть ответственным за что-либо

to make policy decision – принимать решение относительно политики


THE BODIES OF GOVERNMENT IN THE UNITED KINGDOM

Great Britain is a monarchy, but the Queen of Great Britain is not absolute, but constitutional. Her powers are limited by Parliament, but the power is hereditary, and not elective.

The power of the monopolist over the Parliamentary government in Britain is achieved in three main ways: 1) by direct representation in Parliament by businessmen and by politicians supporting businessmen; 2) by direct influence over the Cabinet, the supreme organ of the British Government which controls Parliament; 3) by initiation, control and amendment of legislation in which they are interested.

The bodies of government in the United Kingdom are: those of the legislature, which consists of the Queen in Parliament and is the supreme authority of the country; those of the executive and those of the judiciary.

The executive bodies consist of 1) the Cabinet and other ministers of the G-rows who are responsible for directing national policy; 2) government departments, who are responsible for administration at the national level; 3) local authorities who administer and control many services at the local level; and 4) statutory boards, who are responsible for the operation of particular nationalized industries or public services. The highest judicial body in the English judicial system is the House of Lords.

The Prime Minister is usually the leader of the party that has a majority in the House of Commons. The Prime Minister usually makes policy decisions with the agreement of his Cabinet (a committee of leading Ministers). Each new Prime Minister may make changes in the size of his Cabinet and may create new ministries or make other changes. The Prime Minister holds Cabinet meetings at his (her) house at number 10 Downing Street, which is very near the Houses of Parliament in Westminster.

1) The British state is a ……

a) federal republic

b) democratic republic

c) monarchy

2) The British constitutional system has developed as an expression of the rule of the ……


    1. monopolists

    2. working class

    3. business class

3) Businessmen represent the monopolists in ……

a) Parliament

b) the Cabinet

c) court

4) The Supreme authority of the United Kingdom is ……

a) the Cabinet



  1. Prime Minister

  2. government departments

5) The highest judicial body is ……

a) the Cabinet

b) the House of Commons

c) the House of lords.






14. Прочитайте текст еще раз. Определите, какое из утверждений является истинным (T) или ложным (F). Отметьте варианты ответов




T

F

1. The British state is a federal republic.







2. The British constitutional system has developed as an expression of the rule of the working class.







3. Great monopolies control the land, industry, finance and trade in Great Britain.







4. Businessmen represent the monopolists in Parliament, influence the Cabinet and control the legislation.







5. There are two branches of power in Great Britain: the legislative and the executive.







6. The Supreme authority of the United Kingdom is the Cabinet.







6. The Cabinet and other ministers of the Crown direct national policy.







7. The highest judicial body is the House of Lords.








15. Просмотрите текст еще раз и заполните таблицу, выписав из текста: 1) существительные (Nouns), 2) прилагательные (Adjectives), 3) глаголы (Verbs), 4) наречия (Adverbs)

Nouns

Verbs

Adjectives

Adverbs














16. Соотнесите начало и конец предложений

  1. The executive bodies of Great Britain consist of …….

a)……the Queen in Parliament.

  1. Local authorities ……

b)……. usually makes policy decisions with the agreement of his Cabinet.

  1. The bodies of the legislature consist of ……

c) …… is in the hands of the tiny section of rich property owners.

  1. The Cabinet and other ministers of the Crown ……

d) …… are hereditary, not elective.

  1. The entire constitutional and state apparatus ……

e) …… the Cabinet and other ministers of the Crown; b) government departments; c) local authorities and d) statutory boards.

  1. The Prime Minister ……

f) …… control many services at the local level.

  1. The powers of the Queen ……

g) …… direct national policy.


17. Прочитайте раздел Грамматического справочника Имя существительное. Единственное и множественное число имен существительных и заполните таблицу, выписав из текста The bodies of government in the United Kingdom все существительные единственного и множественного числа. Переведите их и выучите наизусть

Единственное число

Множественное число








18. Образуйте единственное или множественное число следующих существительных

Chief, convention, ministries, speech, territory, arms, advice, Privy Council, crises, businessman, archbishops, monarch.


19. Прочитайте раздел Грамматического справочника Имя существительное (Притяжательный падеж)

Запомните!

The government of her Majesty
Her Majesty's government

Единственное число

Laws of the country – country’s laws (законы страны)

Constitution of a society – society’s Constitution (Конституция страны)

Множественное число

Activities of the Governments – Governments’ activities




20. Образуйте притяжательный падеж существительных там, где это возможно

    1. the full title of the Queen; 2) a primary role of Elizabeth; 3) the influence of the Prime Minister; 4) during the reign of the son of Henry III; 5) after the death of Cromwell


21. а) Прочитайте раздел Грамматического справочника Имя прилагательное (Степени сравнения прилагательных) обратите особое внимание на таблицу исключений.

21. b) Проанализируйте правило образования степеней сравнения прилагательных

Положительная

Сравнительная

Превосходная

long (длинный)

important(важный)



long + er (длиннее)

more/less important более/менее важный

the long + est (самый длинный)

the most important (самый важный)


22. Раскройте скобки и поставьте прилагательные, данные в скобках, в необходимую степень сравнения

1) The Queen in Parliament constitutes the (high) court in the realm for most purposes. 2) By setting up a new Department of Constitutional Affairs, it should be possible to focus much more on establishing (good) possible justice system. 3) To the English the Crown stands for England and they regard themselves as (good) than other nations. 4) One of (important) reforms carried out by the present government concerns the unelected House of Lords. 5) A candidate who gets (little) than 5 per cent of the total votes loses his deposit.


23. Просмотрите текст The bodies of government in the United Kingdom еще раз и выпишите предложение, содержащее степень сравнения прилагательного. Переведите предложение на русский язык
24. Прочитайте раздел Грамматического справочника Оборот there is/are. Обозначая с помощью оборота «there is/are, there was/were, there will be» наличие или местонахождение, выберите правильную форму глагола в скобках

1) (To be) a growing need for all government organizations to improve efficiency. 2) How many Catholic prime ministers (to be) in Great Britain history? 3) (To be) 635 members of the English House of Commons. 4) Next week (to be) a second reading to debate this bill. 5) (To be) usually more than two candidates for each seat.


25. Прочитайте раздел Грамматического справочника Глаголы to be, to have и проанализируйте их временные формы (настоящее, прошедшее, будущее время), изображенные на схеме Формы глагола to be, to have.

Схема 1

Формы глагола to be , to have

TO BE




TO HAVE








_

am not, isn't, aren't




have't, hasn't

wasn't, weren't

didn't have

shall not (shan't) be will not (won't) be

shall not (shan't) have

will not (won't) have




?

am I?, is (s\he, it)?

are (you, they, we)?






have (you, we, I, they)?

has (s\he, it)?



was (I, s\he, it)?

were(you, they,we) ?



did (I, you,s\he, they,we)?

shall I,we?

will s\he,they,you?



shall (I, we) have?

will (you, they, s\he, it) have?




26. Раскройте скобки и поставьте глаголы to be и to have в настоящем, прошедшем и будущем времени

1) Voting (to be) on the same day (usually on Thursday) in all constituencies, and the voting stations (to be) open from 7am till 9pm. 2) The Cabinet (to have) no legal powers but it (to have) collective responsibility to Parliament so all members (to be) bound to support Cabinet decisions even if they (to be) not present. 3) Politicians (to have, not) a good reputation. 4) It (to be) common knowledge that there (to be) no written constitution in Great Britain and the laws of the country (to be, not) listed within a single document. That (to be) why law-making (to have) special significance, as each new Act of Parliament represents a new page in the country's constitution. 5) The House of Commons (to have) its origins in the second half of the 13th century, when landholders and other property owners in the counties and towns (to be) first authorised to send representatives to Parliament empowered to commit their constituents to the payment of taxes.


27. Прочитайте раздел Грамматического справочника Времена глаголов (Активный залог) и проанализируйте данную ниже таблицу Видо-временные формы глагола

Таблица 6

Видо-временные формы глагола

Условные обозначения частей речи в таблице – V - глагол, N – существительное, + (утвердительная форма), - (отрицательная форма), ? (вопросительная форма), I, II, III – формы глагола (смотри таблицу неправильных глаголов).










PRESENT

PAST

FUTURE

S I M P L E

+

V / Vs(he, she, it)

Ved / II форма неправильного глагола

shall / will +V

_

don't ' doesn't + V

didn't + V / I форма неправильного глагола

shall not (shan't) + V

will not (won't) +V

?

  • Do / Does + N + V

  • Спец. вопр. слово + do/does+N+V

  • Did + N+ V

  • Спец. вопр. слово + did+N+V

  • Shall/ will + N+ V

  • Спец. вопр. слово + shall/will +N+ V

C O N T I N U O U S



+

am / is / are +Ving

was / were +Ving

shall be / will be +Ving

_

am / isn't / aren't +Ving

wasn't / weren't +Ving

shan't be / won't be +Ving

?

  • Am / Is / Are + N +Ving

  • Спец. вопр. слово +

am / is / are +Ving

  • Was / Were + N + Ving

  • Спец. вопр. слово +

was / were +N + Ving

  • Shall be / Will be +N + Ving

  • Спец. вопр. слово + shall be / will be +N + Ving

P E R F E C T



+

have / has + Ved / III форма неправильного глагола

had + Ved / III форма неправильного глагола


shall / will + have + Ved / III форма неправильного глагола

_

haven't / hasn't + Ved / III форма неправильного глагола

hadn't + Ved / III форма неправильного глагола

shan't / won't + have + Ved / III форма неправильного глагола

?

  • Have / Has + N + Ved / III форма неправильного глагола

  • Спец. вопр. слово +

have / has + Ved / III форма неправильного глагола


  • Had + N + Ved / III форма неправильного глагола

  • Спец. вопр. слово +

had + N + Ved / III форма неправильного глагола


  • Shall / Will + N + have + Ved / III форма неправильного глагола

  • Спец. вопр. слово + shall / will + N + have + Ved / III форма неправильного глагола

P E R F E C T C O N T I N U O U S



+

have/ has + been + Ving

had + been + Ving


shall / will + have + been + Ving

_

haven't/ hasn't + been + Ving

hadn't + been + Ving


shan't / won't + have + been + Ving

?

  • Have/ has + N + been + Ving

  • Спец. вопр. слово + have/ has + N + been + Ving

  • Had + N + been + Ving

  • Спец. вопр. слово + had+ N + been + Ving

  • Shall / Will + N + been + Ving

  • Спец. вопр. слово + shall / will + N + been + Ving


28. Определите видо-временные формы глаголов в предложениях и переведите их на русский язык

1) The modern history of the Cabinet began in the 16th Century with the Privy Council, a small group of advisers to the Monarch. 2) The Queen has opened the session of Parliament with a throne speech. 3) The monarch uses the power of the royal prerogative to appoint and dismiss members of Cabinet. 4) Members of the House of Commons are passing into the lobbies to show which way they are voting. 5) Only by the beginning of the 20th century did the actual evidence of the strength of the British labour movement appeare.


29. Поставьте глаголы, данные в скобках в необходимую видо-временную форму

1) Queen Elizabeth II (to succeed) to the throne in 1952. 2) The Queen usually (to open) new sessions of Parliament with a speech from the throne. 3) He (to live) abroad for less than 15 years and is entitled to a postal vote. 4) The local government (to treat) him unfairly and he (to complain) to his local MP. 5) The Prime Minister (to appoint) ministers of the Cabinet tomorrow.


30. Прочитайте раздел Грамматического справочника Порядок слов в предложении (простые повествовательные предложения) и изучите схему

Схема 2

Порядок слов в предложении

(простые повествовательные предложения)

Last year

the Russian government

successfully

fulfilled

several projects

in social

sphere

обстоятельство

времени


подлежащее

обстоятельство образа действия

сказуемое

дополнение

обстоятельство место

Запомните!

В английском языке, в отличие от русского, существует твердый порядок слов, изменение которого может привести к нарушению смысла предложения.




31. Восстановите порядок слов в предложениях

1) Has/ in practice/ the Monarch actual power/ no. 2) The Government/ for five years/ office/ holds. 3) Made peace/ yesterday/ the Queen. 4) After the death of her father/ came/ Queen Elizabeth II/ to the throne. 5) Now/ are discussing / they/ a new bill/ in the House of Commons.
32. Прочитайте разделы Грамматического справочника Порядок слов в предложении (Вопросительные предложения), Времена глаголов (Активный залог) и изучите памятку

Запомните!

Does s/he work

Did they work as the police ?

Will you work

Is, was your brother a lawyer?

Are, were your friends detectives?

Must, can they teach law?

Have they new laws?


33. Постройте вопросительные предложения (общий вопрос) к предложениям, данным в упражнении 28.
34. Проанализируйте порядок слов в специальных вопросах Запомните!

What

Who is, are, was, were, / do, does, did + существительное?

When can, could, must, may, might, should + существительное?

Where

How many/much

How long

Why

Например: Who is that man?

Where does he go?

When can we meet?

How long must I wait



35. Напишите специальные вопросы к следующим предложениям

1) By constitutional convention the monarch exercises power in accordance with the Prime Minister's advice. 2) The committee is still discussing the bill. 3) The present government has carried out one of the most important reforms. 4) When Henry III came to the throne, he tried to concentrate all power in his own hands. 5) A monarch would give us some chance of being represented by a politically neutral figure.






36. Восстановите порядок слов в вопросах, предложенных к тексту, и письменно ответьте на них

  1. What/ the bodies of government/ are/ in the United Kingdom? 2) What/ consist of/ do the executive bodies? 3) The Prime Minister/ what/ is? 4) What policy/ usually/ does/ take/ the Prime Minister? 5) Does/ hold/ where/ the Prime Minister/ meetings?


37. Прочитайте текст Her Magisty's Government и заполните пропуски в тексте словами и выражениями данными в рамке


monarchy crime democracy advice community executive majority Prime Minister government decisions justice system

следующая страница >>
Смотрите также:
Государственное и муниципальное управление урок 1 the state system of great britain
896.3kb.
5 стр.
Программа предназначена для преподавателей, ведущих данную дисциплину, учебных ассистентов и студентов направления подготовки 081100. 68 «Государственное и муниципальное управление»
334.5kb.
1 стр.
Презентация по теме "Schools in Great Britain" (разработка для 9 класса по умк в. П. Кузовлев "English 9") Архипова С. А
18.78kb.
1 стр.
Вопросы для подготовки к комплексному государственному экзамену по специальности «ГОсударственное и муниципальное управление» в 2010/11 учебном году
58.86kb.
1 стр.
Нормативно-правовое обеспечение инновационной деятельности для специальности 080504. 65 «Государственное и муниципальное управление» подготовки специалиста Специализация «Государственная инновационная политика»
249.67kb.
1 стр.
Нормативно-правовое обеспечение инновационной деятельности для специальности 080504. 65 «Государственное и муниципальное управление» подготовки специалиста Специализация «Государственная инновационная политика»
244.09kb.
1 стр.
The Government of Great Britain and the usa жезл, булава Mace
23.69kb.
1 стр.
Диплом с отличием, менеджер по специальности государственное и муниципальное управление Дополнительное образование
25.63kb.
1 стр.
Практикум для направлений 080100 Экономика 080200 Менеджмент 081100 Государственное и муниципальное управление
1101.23kb.
8 стр.
Программа по дисциплине утверждено
136.35kb.
1 стр.
Государственное управление, Государственное управление и право, Государственное управление и экономика
32.72kb.
1 стр.
Программа дисциплины Экономика и управление в отраслях социальной сферы
444.98kb.
4 стр.