Главная
страница 1


Федеральное государственное образовательное учреждение

высшего профессионального образования

"ОРЛОВСКИЙ ГОСУДАРСТВЕННЫЙ УНИВЕРСИТЕТ"

ФАКУЛЬТЕТ ИНОСТРАННЫХ ЯЗЫКОВ








ПРОГРАММА

ВСТУПИТЕЛЬНЫХ ИСПЫТАНИЙ
по английскому языку

по направлениям подготовки:

035700.62 Лингвистика

Квалификация (степень): бакалавр;
050100.62 Педагогическое образование

Квалификация (степень): бакалавр


ПОЯСНИТЕЛЬНАЯ ЗАПИСКА
Данная программа адресована абитуриентам Орловского государственного университета, сдающим экзамен по английскому языку. Она составлена в соответствии с форматом единого государственного экзамена 2013 по английскому языку.
Цель данной программы - помочь повторить изученный материал, сориентировать абитуриента по требованиям и формам проведения вступительного экзамена по английскому языку в Орловском государственном университете и облегчить подготовку к этому экзамену.
Задача вступительного экзамена по английскому языку состоит в том, чтобы объективно определить уровень сформированных у абитуриентов знаний и навыков владения грамматическим и лексическим материалом, умений по видам речевой деятельности с учетом программных требований средней (полной) общеобразовательной школы по английскому языку.
Уровень подготовки абитуриентов должен отвечать следующим требованиям:

- абитуриент в должной мере должен владеть базовыми лексическими, грамматическими, словообразовательными и орфографическими навыками;

- абитуриент должен владеть различными стратегиями чтения в зависимости от поставленной коммуникативной задачи;

- абитуриент должны быть знаком с типами текстов, принадлежащими к разным речевым жанрам;

- абитуриент должен уметь составить развернутое тематическое высказывание с элементами рассуждения в письменное форме.
Экзамен по данной дисциплине проводится письменно и включает:

- тестовую проверку лексических, грамматических, словообразовательных навыков,

- тестовую проверку навыков чтения,

- проверку умения выражать свои мысли в письменной форме с использованием адекватных языковых средств.


Результат вступительного испытания оценивается по стобальной шкале.
Общий подсчет баллов (максимум 100 баллов):

Задание 1 Чтение (7 по 2) = 14 баллов.

Задание 2 Чтение (6 по 2) = 12 баллов.

Задание 3 Чтение (7 по 2) = 14 баллов

Задание 4 Грамматика (7 по 2) = 14 баллов.

Задание 5 Словообразование (7 по 2) = 14 баллов.

Задание 6 Лексика (8 по 2) = 16 баллов.

Задание 7 Письменное высказывание = 16 баллов


Критерии оценки письменного высказывания по теме


Кол-во

баллов

Содержание, полнота и точность выполнения задания

Организация текста

Лексико-грамматическая правильность и орфография

16-14

Содержание высказывания отражает все аспекты, указанные в задании. Излагаются как факты, так и собственное мнение. Объем высказывания - 200-250 слов.

Логичное и последовательное изложение материала с делением на абзацы.

Богатый запас лексики. Допустимы 1-3 негрубых ошибки, не мешающие пониманию текста.

15-12

Содержание высказывания точно соответствует заданию. Излагаются как факты, так и собственное мнение. Объем высказывания – 200-250 слов.

В целом аргументированное высказывание, есть недостатки в логике изложения, имеются повторы.


Запас лексики достаточный. Допустимы 4-6 негрубых орфографических, лексических или грамматических ошибок, которые не затрудняют понимание текста.

11-7

Содержание высказывания, в основном, отвечает требованиям, хотя имеются неточности в раскрытии темы, мнения не всегда поддерживаются фактами. Объем высказывания – 200-250 слов.

Изложение аргументировано, но не имеет четкой структуры. Допущены ошибки при делении текста на абзацы.

Запас лексики ограничен, выбор грамматических структур не вполне адекватен. Допустимо 7-11 ошибок, которые не затрудняют понимание текста.


6-3

Тема раскрыта односторонне или содержание представляет собой повторы одной главной мысли. Объем высказывания – 200-250 слов.

Отсутствует логика и аргументирован-ность.

Лексический запас беден, словарь используется не всегда адекватно. Допустимы не более 14 ошибок разного уровня.


Менее 3

Задание не выполнено полностью, произошла замена одной темы на другую. Объем высказывания менее 200 слов.

Работа представляет собой отдельные фрагментарно поданные мысли.

Лексический запас беден. Многочисленные (более 14) орфографические, лексические и грамматические ошибки, в том числе ошибки элементарного уровня.

Предшествующий уровень образования абитуриента:

- среднее (полное) общее образование,

- среднее профессиональное образование.



СОДЕРЖАНИЕ ЭКЗАМЕНА
На экзамене проверяется:
- знание грамматического материала на уровне 11 класса средней школы: (владение видовременными формами глагола, личными и неличными формами глагола, формами числительных, местоимений и т.д.);
- умения понимания текстов различных жанров и типов (умение понять основную тему текста, умение понять текст полностью, умение видеть логические связи в предложении и между частями текста, умение делать выводы из прочитанного и т.д.);
- лексические и словообразовательные навыки на уровне 11 класса средней школы (владение способами словообразования, навыки употребления слов с учетом сочетаемости);
- умение грамотно, логично изложить свои мысли в письменной форме в соответствующем формате и по предложенной тематике, употребляя изученные виды монологической речи (описание, рассуждение, объяснение) в разных комбинациях: умение высказать свое мнение, привести аргументы, доказательства, примеры, сделать выводы, правильно оформить стилистически в соответствии с поставленной задачей.
Перечень заданий на письменной части экзамена по английскому языку
Задание 1. Тестовое задание для чтения на установление соответствия

Задание 2. Тестовое задания на чтение текста с пропусками на восстановление его логической структуры.

Задание 3. Текст с тестовыми заданиями на проверку детального понимания прочитанного.

Задание 4. Грамматический тест на заполнение пропусков.

Задание 5. Тест на словообразование.

Задание 6. Лексический тест множественного выбора.

Задание 7. Письменное высказывание с целью выражения своего мнения по предложенной проблеме с элементами рассуждения. Ориентировочный объем высказывания – 200 - 250 слов.
Рекомендуемое время на выполнение заданий – 1 час 50 минут


Примерная тематика письменного высказывания
Письменное высказывание базируются на тематике общения, составляющей основу школьной программы:

Foreign languages in modern life.

The arts: music, painting.

Environmental protection.

Sports and games.

Health.


Travelling.

School life.

Inventions and innovations.

English-speaking countries.



Hobbies и т.д.

Примеры заданий вступительного экзамена приведены далее в разделе «Демонстрационный вариант вступительного экзамена по английскому языку»

ЛИТЕРАТУРА
Помимо школьных учебников для подготовки к экзаменам можно рекомендовать следующие пособия:

  1. М.В. Вербицкая ЕГЭ-2013: Английский язык: самое полное издание типовых вариантов заданий/ авт.-сост. М.В. Вербицкая. – Москва: Астрель, 2013.

  2. М.В. Вербицкая, Е.Н. Соловова Единый государственный экзамен. Английский язык. Универсальные материалы для подготовки учащихся. М.: Интеллект-Центр, 2009.

  3. Демонстрационные варианты контрольных измерительных материалов единого государственного экзамена 2013 года [электронный ресурс] - Режим доступа: http://www.fipi.ru, свободный.

  4. Демонстрационные варианты контрольных измерительных материалов ЕГЭ 2009-2012 года [электронный ресурс] - Режим доступа: http://www.ege.edu.ru, свободный.

  5. Е.А. Истомина, А.С. Саакян Английская грамматика. – М.: Айрис-пресс, 2007.

  6. Ю.Б. Голицынский Грамматика. Сборник упражнений. С-П., 2009.

  7. Т. М. Можина For Further Progress In Reading. Орёл: 2010

  8. R. Murphy English Grammar in Use. – Cambridge University Press, 2005.

  9. R. Whitehead Exam Excellence. – Oxford University Press, 2007.

Демонстрационный вариант вступительного экзамена по английскому языку

Задание 1. Установите соответствие между заголовками A-H и текстами 1-7. Занесите свои ответы в таблицу. Используйте каждую цифру только один раз. В задании один заголовок лишний.


A. The Ultimate Risk

E. The Role of Television

B. Sport in the Past

F. Why This Obsession with Sport?

C. Sport the Global Unifier

G. The Sports Icons of the Moment

D. Sport is Everywhere

H. Sport as Big Business


1. Sport used to be like fresh fruit and vegetables. Football had its season, then it ended, and you had to wait a while to get some more. Tennis was an explosion of Wimbledon at the end of June, Flushing Meadow in September and the Australian Open in January, and that was that. Now, just as you can get fresh strawberries all year round, there are major championships for every sport taking place somewhere in the world all of the time.
2. Sport is ubiquitous. Sky TV has at least thirteen sports channels. Throughout the world there is a proliferation of newspapers and magazines totally dedicated to sport. Sports personalities have become cultural icons, worshipped like movie-stars and sought after by sponsors and advertisers alike. Where sport was once for fun and amateurs, it is now the stuff of serious investment. Of course, sport has always mattered. But the point is that in the past sport knew its place. Now it invades areas of life where previously it had no presence: fashion, showbiz, business. It is a worldwide obsession.
3. What is it that makes sport so enjoyable for many? First, we seriously believe that sport is something we can all do, however badly or however well. Tens of thousands set off on the London and New York Marathons. Amateur football matches take place all over the world every weekend. Sport is a democratic activity. Second, sports stars are self-made people. Sport is dominated by athletes from ordinary backgrounds. This is why it is a classic means by which those from the poorest backgrounds can seek fame and fortune. Third, we enjoy watching sport because we like to see the supreme skill of those who act like gladiators in the modern arena. There is the excitement of not knowing who is going to win. No rock concert, no movie, no play can offer that kind of spontaneous uncertainty. This gut-wrenching experience can be shared with a crowd of fifty round a widescreen TV in a pub, or a thronging mass of 100,000 live in a stadium.
4. Television has been absolutely crucial to the growing obsession with sport. It gives increased numbers of people access to sporting events around the globe. With this, certain sports have accumulated untold riches via advertising, sponsorship and fees. Television changes sport completely, nearly always for the worse. We are saturated with football nearly every night of the week with the same top clubs playing each other again and again. TV companies dictate tennis players’ schedules. The most important matches must take place at a time when most people are at home, even if this is late at night. Only in this way are the highest advertising fees commanded.
5. The growing importance of sport is reflected in the money that surrounds it. Sky TV’s sports channels are worth over £8bn. Manchester United football club is a public limited company worth around £1bn. It has even formed a superclub with baseball’s New York Yankees, so that they can package themselves collectively. The rise of sport has been accompanied by the growing prominence of sports stars. They have become public figures, hence in great demand for TV commercials. For advertisers, they convey glamour, success, credibility and authenticity. The rise of the sports star is mirrored by the rise of sports companies such as Nike and Adidas. Along with pop music, the Internet, and multinational companies, sport is one of the key agents of globalization.
6. ‘Sport probably does more to unify nations than any politician has ever been capable of’. So said Nelson Mandela. The only truly global occasions are the Olympics and the World Cup, watched by the thousands of millions across the world. These great sporting events bring together players and athletes from different races like no other. Not only that, but sport provides just about the only example of global democracy where the rich do not dominate: on the contrary, Brazilians have long been supreme at football, the Kenyans at middle-distance running, and black Americans at boxing.
7. However, there are signs of disquiet in this vast, global industry. The sheer volume of sport is reaching bursting point for all but the most besotted fan. In football, the president of FIFA has suggested staging the World Cup every two years instead of four, and overpaid tennis players and golfers fly endlessly in personal jets from one meaningless tournament to the next. Sport risks killing itself through greed and overexposure. The danger is that we will all become satiated and ultimately disillusioned.


1

2

3

4

5

6

7























Задание 2. Прочитайте текст и заполните пропуски 1-6 частями предложений, обозначенными буквами A-G. Одна из частей в списке A-G лишняя. Занесите буквы, обозначающие соответствующие части предложений, в таблицу.
Welcome to Weblish!
New technology always brings changes and new additions to the language, but the telecommunications revolution of the last few years has caused some of the most rapid and widespread changes yet seen.

New words, such as webcast, are entering the language all the time to put a name to concepts 1_____________, and existing words are being used in a new way. For example, the words access and text, previously 2_____________, are now commonly used as verbs in phrases such as to access the Internet and to text someone. Other words, such as chat, which used to mean ‘casual verbal communication’ but now means ‘live email communication’, 3______________.

In addition, many of these English words – the most obvious being computer itself – 4____________ and become part of a global language of technology. Thanks to the influence of the American computer industry, users of British English 5_____________ in favour of their American equivalents, such as program instead of programme and disk instead of disc.

Finally, the style and tone of the language itself is changing. Although they are written forms of communication, 6________________ means that their language is usually much more informal than a letter would be, even in a business context. And, to the concern of many people, spelling and punctuation are becoming much more unconventional.


A. have spread outside of the English-speaking world

B. the immediacy of emails and text messages

C. that haven’t existed before

D. has brought a much more relaxed attitude

E. have taken on entire new meanings

F. have abandoned some British spellings

G. used only as nouns


1.

2.

3.

4.

5.

6.




















Задание 3. Прочитайте текст и ответьте на вопросы для проверки понимания. Выберите один ответ на каждый вопрос и обведите его символ. Перенесите свои ответы в таблицу.

Bats


Bats are unique, the only flying mammal. Using only fingers and forearms they have amazing agility, and can outmaneuver almost any bird. Everywhere except in the polar regions, the night belongs to Chiroptera (hand-wing).The 950 known types of bats account for one quarter of all mammals species. They range in wingspread from such giants as the Bismarck flying fox of Papua New Guinea – an awesome metre and a half – to the tiny pipistrelle of West Africa with a body a little bigger than a bumblebee. Some bats fly so high and so fast they can be mistaken for swifts. The Mexican free-tailed bat has been clocked at 65 km per hour.
Scientists have long known that bats somehow "see" with their ears, but not until the late 1930s did they establish how. Harvard biophysicist David Griffin, using equipment which had made ultrasonic sound audible to humans, found that bats emit birdlike noises of at least 100'000 vibrations a second. Like radar, which analyzes radio echoes bounced back from the objects, bats depend on the echoes for their ability to navigate.
In the first experiment they flew nonchalantly through a maze of thin wires. In another they proved that even with brains as small as peas, they can differentiate between materials. Mealworms and plastic chips were thrown in the air together. The bats beamed in unerringly on the worms.
Bats have inspired British scientists to devise an aid for the blind. Powered by a pocket-size battery it consists of a small pack of electronics and a pair of spectacles which emit from the nose-bridge a beam of ultra-sonic sound 60 degrees wide. Echoes are converted into audible musical tones. One wearer, David Kostyshyn of Hamilton, says "I receive varying sound signals that allow me to "see" the dimensions of objects, their distance from me and their surface texture".
Few creatures have become so steeped in folklore. In the Far East bats signify health, happiness and longevity, some living for 30 years. In the West – perhaps because the bat is a creature of darkness – it is feared and linked with the supernatural. The Angel of Death, and the Devil are often portrayed as having bats' wings, and it was once believed that a bat caught in a woman's headdress presaged either a disastrous love or death within a year. The vampire bat in the classic horror novel Dracula makes countless readers hesitate to put out the light.
Naturalists staunchly defend these maligned mammals. "Most superstitions people hold about bats are without foundation", says R.L. Stevenson, curator at the Royal Ontario Museum and a zoology professor at the University of Toronto. There are, in fact, three vampire species, confined almost entirely to tropical America – and they rarely bite humans.


  1. Why are bats unique?

a. They fly better than birds.

b. They are the only mammals using forearms.

c. They have amazing agility.

d. They are mammals that can fly.




  1. Bats are almost blind but they … , which helps them survive.

a. can do without food for 65 hours

b. have keen hearing

c. can see with their ears

d. have protective colouring




  1. Bats' system of navigation is based on their ability to …

a. produce ultrasonic sound that objects around reflect back

b. fly through a maze.

c. emit sounds audible to other animals.

d. see well in darkness.




  1. What does the sentence "The bats beamed in unerringly on the worms" mean?

a. They could tell the worms from the plastic chips and ignored the latter.

b. They confused the worms with the plastic chips.

c. They preferred the plastic chips and paid no attention to the worms.

d. They couldn't hear the signals from the worms.




  1. The study of bats has a practical result. What is it?

a. Scientists invented an instrument to help the blind.

b. Scientists know how to help the deaf.

c. They use bats' system of navigation.

d. Scientists improved the qualities of a radar.




  1. Why do people in the Far East think much of bats?

a. Bats signify 30 years of happiness.

b. Bats are the symbols of long and healthy life.

c. They foretell a happy love affair.

d. There is nothing about them in national folklore.




  1. Naturalists defend these creatures, …

a. underlining their value for zoology.

b. saying that these are nothing but superstitions.

c. prohibiting to read the horror novel Dracula.

d. denying the existence of vampires





1

2

3

4

5

6

7























Задание 4. Прочитайте приведённый ниже текст. Преобразуйте слова, напечатанные заглавными буквами в конце строк, так чтобы они грамматически соответствовали содержанию текста. Заполните пропуски полученными словами.
Quebec – French by force


In the 1960s, the French speakers of the Quebec region of Canada 1._________ political power there.

GAIN


Since then, they 2._________ many laws designed to protect the French language. In 1977, Bill 101 made French the official language of Quebec, imposed French language tests for admission to many professions and ruled that most businesses with more than fifty employees must operate in French.

PASS

It also prohibited the use of English on commercial signs; although this 3.__________in 1993, when it was decided that English 4.____________ appear on outdoor signs as long as the French words were 5.___________.

MODIFY


CAN

PROMINENT



There is still, however, an official ‘language police’, the Office Quebecois de la Langue Française, who constantly check that these language laws 6.____________.

NOT BREAK



Most controversially, Bill 101 7.________ it obligatory for almost all students, particularly those moving to Quebec from outside the region, to attend French-only schools until they reach college age.

MAKE



Задание 5. Прочитайте приведённый ниже текст. Преобразуйте слова, напечатанные заглавными буквами в конце строк, так чтобы они грамматически и лексически соответствовали содержанию текста. Заполните пропуски полученными словами.
Education in Britain


In Britain, 1._______________ is compulsory between the ages of 5 and 16. At the age of five, children start primary school. Then, at the age of eleven, they begin their secondary education.

EDUCATE

Most children go to state schools, and only about 7% attend fee-paying private schools. A school year 2.__________ into three terms.

DIVIDE


3. ___________ all schools work a five-day week and they are closed on Saturdays. The day starts at nine and finishes between three and four. There is a lunch break which usually lasts about an hour and a quarter.

NEAR

A 4.___________ timetable includes English, Science, Maths, History, Geography, Art, Music, Physical Education and foreign languages.

TYPE



A lot of schools offer a range of after-school 5.____________ such as choir, drama, and trips to interesting places.

ACTIVE


Young people 6. ____________ to show respect for their teachers and obey school rules. Students who 7.____________ risk being excluded from school.

EXPECT

BEHAVE




Задание 6. Прочитайте текст с пропусками, обозначенными номерами 1-8. Ниже представлены возможные варианты ответов. Обведите номер выбранного вами варианта ответа.

The networked home
Talking fridges and intelligent central heating systems could become standard in houses all over the UK within a few years. The UK government announced that it is 1._________a budget of £40 million on new technologies over the next few years. The fridges and central heating systems will be able to speak to a service centre when they need a new 2._________ or when there is a problem. Some of the new types of fridges will also be programmed to 3._________ the owner when they are running 4.__________ certain food items. These fridges will speak to the owner when the owner opens the door and will tell them what they need to buy.
Televisions on wristwatches, the Internet on microwave ovens and DVD players on fridges will all be potential future products. Scientists might also develop energy-saving systems to 5.__________ bills and the cost to the environment. Research is already 6.__________ to find out what those costs will be.
The home isn’t the only focus for new 7.___________: researches are going to develop cars that talk to service stations and personal digital shopping assistants. They are going to program the shopping assistants not only to do the shopping but also to 8.___________it to people’s homes.
So going shopping and buying spare parts for your fridge may become a thing of the past.


1

1) wasting

2) spending

3) cutting

4) keeping

2

1) piece

2) item

3) detail

4) part

3

1) inform

2) announce

3) communicate

4) advertise

4

1) after

2) down

3) out of

4) away with

5

1) pay

2) assess

3) cover

4) reduce

6

1) taking place

2) carried

3) taking part

4) going

7

1) expansion

2) developments

3) growth

4) construction

8

1) convey

2) carry

3) deliver

4) lift



Задание 7. Выразите свое мнение по указанному ниже вопросу. Напишите 200 - 250 слов, придерживаясь предложенного плана.
Whose contribution is more valuable to society: artists' or scientists'? What is your opinion?
Use the following plan:
- introduction (state the problem)

- express your personal opinion and reasons for it

- give arguments for the other point of view and explain why you don’t agree with it

- draw a conclusion



Ключи к демонстрационному варианту вступительного экзамена по английскому языку:

Задание 1



1

2

3

4

5

6

7

B

D

F

E

H

C

A

Задание 2

1.

2.

3.

4.

5.

6.

C

G

E

A

F

B

Задание 3

1

2

3

4

5

6

7

D

B

A

A

A

B

B

Задание 4

1

2

3

4

5

6

7

gained

have passed

was modified

could

more prominent

are not broken

made

Задание 5

1

2

3

4

5

6

7

education

is divided

nearly

typical

activities

are expected

misbehave

Задание 6

1

2

3

4

5

6

7

8

2

4

1

3

4

1

2

3





Смотрите также:
Программа вступительных испытаний по английскому языку по направлениям подготовки: 035700. 62 Лингвистика
145.63kb.
1 стр.
Программа вступительных испытаний при приеме для обучения по направлению 035700 лингвистика квалификация: бакалавр
450.04kb.
2 стр.
1 Нормативные документы для разработки ооп бакалавриата по направлению подготовки 035700 Лингвистика
1251.29kb.
7 стр.
Программа для вступительных испытаний по немецкому языку
34.75kb.
1 стр.
Рабочая программа дисциплины история и культура стран первого иностранного языка направление подготовки 035700 лингвистика
320.59kb.
1 стр.
Программа вступительных испытаний по русскому языку с. 2 Программа вступительных испытаний по обществознанию
738.84kb.
6 стр.
Программа вступительных испытаний по французскому языку Москва 2012
32.78kb.
1 стр.
Программа вступительных испытаний по истории по направлениям подготовки 030600. 62 История
620.49kb.
3 стр.
Программа дисциплины ! Основы теории перевода направление подготовки 035700 Лингвистика Профиль подготовки
446.08kb.
2 стр.
Программа вступительного испытания по дисциплине
429.6kb.
2 стр.
Специалистов по направлениям
273.08kb.
1 стр.
Рабочая программа по английскому языку моу «Гимназия №12» с татарским языком обучения учителя английского языка
358.98kb.
3 стр.