Главная
страница 1
Технологическая карта

урока английского языка в 5 классе. ( март 2012г.)

Тип урока – нетрадиционный.

Форма урока – урок-концерт.

Тема урока: «Mother`s Day ».

Аспект программы обучения: культурные традиции Англии и России.

Образовательный аспект: практика речевой деятельности.

Воспитательный аспект: создать условия для формирования коммуникативной культуры учащихся.

Развивающий аспект: развивать познавательную активность учащихся, языковые, интеллектуальные, творческие способности учащихся.



Технологическая оснащённость урока.

Использование компьютерных технологий (интерактивная доска, интернет).



Оформление праздника.

  1. Цветы, весенние птицы, разноцветные воздушные шары;

  2. Весенний сад (на столах выставлены картины и поделки , выполненные учащимися на уроках технологи )

  3. Корзинки с цветами, сделанные своими руками.

  4. Подарки для мам - бумажные тюльпаны, подснежники «Цветы для любимых мам»



  1. Костюмы « Цветы весны»

  2. Выставка детских рисунков, посвящённых мамам.

  3. Фонограммы песен.


Цели урока

1) Коммуникативная – активизировать диалогическую и монологическую речь учащихся по теме; развивать творческие способности учащихся.

2) Образовательная - совершенствовать речевые навыки; познакомить класс с культурными традициями зарубежья и родной страны.

3)Воспитательная - воспитывать любовь и уважение к старшим; стимулировать интерес к изучению иностранного языка.



Задачи урока

1)Развитие навыков говорения;

2)Расширение кругозора учащихся.

Ход урока.

(Звучит в записи музыка «Щебет птиц».)

На интерактивной доске картинка весны. Слайд 2.

Teacher: Today we have a lot of guests. They are your mothers, grandmothers and teachers. We are glad to see them. (All together)Hello dear guests! In this year the foreign languages week has coincided with the coming of spring. Слайд 3.

Ведущий: Soon we`ll have a great holiday. It is Mother`s Day. It is the holiday of all women in the world. On that day all people try to please mothers, grandmothers, teachers and all the women of the world.( слайд 1)

(Выходят 5 мальчиков). Слайд 4,5,6.

Стихи о весне.

Spring is coming. I can feel it.

How soft is the morning air

Birds are singing, birds are peeping

Life and joy are everywhere. Spring is coming , spring is coming Birdies build your nests;

We are together straw and feather

Doing each your best.

The sun is so bright today

Because it is the Mother`s Day

The sky is so blue today

Because it is the Mother`s Day.

Our Mums are so nice today

We wish them “Happy Mother`s Day!” Слайд 7,8.

2.Традиции празднования Дня матери в разных странах мира. Ведущие (мальчик и девочка) рассказывают о традициях празднования Дня Матери в разных странах мира на английском языке, переводчик переводит их слова на русский язык.



The International women`s day which has been founded in 1910 by Clara Tsetkin, and since 1975 is marked under the United Nations decision, the day off in Great Britain is not. Международный женский день, который был учреждён в1910 году Кларой Цеткин ,а с 1975году отмечается по решению ООН, выходным днём в Великобритании не является.

However, by tradition, this day there passes variety of actions in protection of the rights of women.Однако по традиции в этот день проходит целый ряд мероприятий в защиту прав женщин.

The 8of March servers as alternative Day of mother which is marked on Sunday three weeks prior to Easter.Альтернативой 8 марта служит День матери, который отмечается воскресенье за три дня до Пасхи.

This day it is accepted to congratulate mothers and wives, to give them flowers and gifts.В этот день принято поздравлять матерей и жен, дарить им цветы и подарки. Ведущая:Today we have some gifts to our mums too. Our mothers often told us fairy tales when we were little. And now we would like to tell you a fairytale! Welcome to our theater dear Mums! Слайд 7, 8,10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17.

3 .The Selfish Giant. Scene 1 . Get out of my garden. Narrator1. This is the giant. He has got a lovely garden. Giant My garden is beautiful. Look! It got birds and trees and flowers. Child1 What a beautiful garden! Child2 Look, it`s got the prettiest flowers. Child3 Please, Mr. Giant can we play in your garden? Giant No, you can `t! I`s My garden. I don`t want children here. Narrator 2 The children are sad. They are leaving. Giant This is my garden. I don`t want to share it! All The giant is happy. He`s alone in his garden! (The children go away from the giant and mime shutting a big door. The giant turns his back.) Scene2 Winter in the garden. Narrator 1 Winter comes and the giant`s garden is cold. Giant My garden is cold. I`m cold! Narrator2 Then spring comes, the sun shines and there are birds and flowers. (The children appear on their side of the stage .They are happy and ready to play.) Child 1 It`s spring! Spring is my favouritе season. Child2 Yes, I like fishing and playing in the garden. Child3. The sun is shining! It`s lovely and warm. Narrator 1 But in the giant`s garden it is winter. (The giant is standing with his arms around himself. He stamps and shivers.) Giant I`m cold . I`m not happy. I never see anybody now. Narrator 2 Look at the giant, he`s cold and sad. All The giant is sad. He`s alone in his garden. Scene 3. A hole in the wall Narrator 1 The children are playing and what do they find? (One of the children kneels in the middle of the stage.) Child1 Look! Can you see? Child2 A hole in the wall! I can see the giant`s garden. Child3 Mr. Giant! Mr. Giant! Can we cоme in? All He can`t hear us. Let`s go in and play! Narrator 2 The children are in the garden. They are laughing and singing. (The giant is all the way over to the far side of the stage; he looks up, listening.) Giant What`s that nose? I can hear music in my garden. (The giant moves nearer the children and mimes looking out from behind a curtain. Giant What`s this! There are children playing in my garden! Child 2 The sun is shining. The garden is lovely and warm! All There are children in the giant`s garden. Is he angry? Scene 4 It`s your garden now! Child 1 Look! I can climb a tree! Child 2 I can see a bird`s nest! Child 3 Oh, no! I can see the giant! (The giant approaches the children, who stop what they are doing and move together.) Giant Hello, children. This is my garden. Child 3 We`re sorry! There was a hole in the wall. Child 1 We`re sorry! But we like your garden. Giant Look around you, children, what can you see? Child1 Well, I can see trees and flowers. Child2 I can hear birds singing! All It`s spring again in the giant`s garden! Giant I like hearing laughter in my garden. I want to share it with you. This is your garden now, children. Children Our garden? Giant Yes, your garden! You can play here every day. Narrators So the children play in the garden and everyone is happy.

Ведущая:Today we would like to thank our mums and grandmas for everything. Our mums are the nicest, the kindest, the cleverest and the most careful in the world. Слайд 18,19,20.

4. Рассказы о мамах и бабушках.

Учитель предлагает учащимся представить свои рассказы о мамах и бабушках. На доске вывешены рисунки детей – портреты мам.

Примерные рассказы.

1. When my grandma was a girl, her eyes were bright and blue. She had lovely, long black hair, her face was pretty, too. In this photo I can see, what grandma was like then. Grandma was a lot like me, when she was only ten.

2. Now my grandma`s seventy, her hair is short and grey. She`s very cheerful all the time she`s happy every day. She`s always nice and generous, I think that you can see, I love my grandma very much, and I know that she loves me. 5.Ведущая девочка . Now we will look in depth of centuries and we will talk about history of the given holiday. The earliest celebrations of mother originate to Ancient Greek spring festival in honour of goddess Reya the wife of god Kronos and mother of numerous gods and goddesses. Переводчик. А теперь заглянем в глубь веков и погорим об истории данного праздника , самые ранние чествования матери уходят корнями к древнегреческому весеннему фестивалю в честь богини Рэи, жены бога Кроноса и матери многочисленных богов и богинь. 6.The flower meeting . Spring is coming , spring is coming, Flowers are coming , too; Snowdrops, lilies, daffodils Now are coming through. Слайд 22,23,24, 25, 26, 27, 28.

7.Музыка «Вальс цветов». Выход девочек. Snowdrop: I am a nice little flower in a white dress. I have no smell. My name is becomes water in the sun. They will like me very much. Violet: I am a spring flower, too. My dress is violet. My name is Violet. I come after the Snowdrop, a little later when there is no snow in the fields, the days are longer and it is warm. Buttercup: I am a little flower. I am dressed in a nice yellow dress. I like the sun; I like it when it`s warm. I come in summer when the sun shines all day long. My name is Buttercup. Bluebell: I am blue like the sky and my dress is like a bell. I like the sun, too. My name is bluebell. People can see me in the grass. I make the field beautiful. Cornflower: My colour is blue, too. I make the fields beautiful, but I make the harvest not very rich. Lily of the Valley: My name is Lilly of the Valley. I think you all like my small white bells. Daffodil: I come next. I am yellow like the sun. I like to dance in the wind. My name is Daffodil. Девочки поют и танцуют. Слайд29. Песня. I like the flowers, I like the daffodils, I like the mountains, I like the rolling hills, I like the fireside When all the lights are low, Boom de ah ra boom de ah ra Boom de ah ra boom. Мальчик - ведущий : At the very beginning of 17 centuries in England on the fourth Sunday of a post people began to celebrate Sunday of mother. (Mothering Sunday )It was a holiday of all mothers of England. This Sunday became a holiday of Mother of Church – the spiritual force giving a life and protecting from harm. Переводчик. В самом начале XVII века в Англии в четвертое воскресенье поста люди стали праздновать Воскресенье матери. Это был праздник всех матерей Англии. Это воскресенье стало праздником Матери Церкви - духовной силы, дающей жизнь и защищающей от зла. Девочка-ведущая. In due course the church holiday has merged together with a holiday secular. Celebratory atmosphere the special pie named gave to this day a parent pie . Переводчик. Со временем церковный праздник слился воедино с праздником светским. Праздничную атмосферу этому дню придавал специальный торт , называемый « материнский торт». (Два ученика читают стихотворение). Слайд 30. Happy Mother`s Day. I like the way you look, I like the way you cook, Now what I really want to say Is: “Happy Mother`s Day”.

My dear , dear Mummy, I love you very much I want you to be happy Today and always!

I love my dear mummy, I love her very much. And do you love your mummy? Of course and very much.

Мальчикведущий. Today Day of mother takes place easy enough. Women have a rest, and their men are engaged in work on the house and make a supper. Traditionally this day it is accepted to submit that pie simnel cake , the decorated 12 balls of marzipan. The tradition of 12balls has begun during even pre - Christian times, they symbolize 12signs on the Zodiac. The name of this pie is connected with the Latin name of a flour of a thin grinding . Such pies and cakes were baked and on sale in England and France under this recipe the cakes decorated with a cross from sugar glaze were more often baked.

Переводчик. В наши дни День матери проходит довольно спокойно. Женщины отдыхают, а их мужчины занимаются работой по дому и готовят ужин. Традиционно в этот день принято подавать тот самый торт симнель , украшенный 12 шариками марципана. Традиция 12 шариков началась в ещё дохристианские времена, они символизируют 12 знаков Зодиака. Название этого торта связано с латинским названием муки тонкого помола. Такие торты и пирожные пеклись и продавались в Англии и Франции по воскресеньям во время Великого поста. Во Франции по этому рецепту чаще выпекались пирожные, украшенные крестом из сахарной глазури.

(В этот момент в класс вносят торт)



Девочка - ведущая. After a holiday tea drinking will take place , and mums, grandmothers and teachers can join it. (Все ученики поют песню).

Песня “My dear mummy”. Слайд 30. I love you mummy I really do You` re always happy And funny too. When it is sunny I think of you I love you mummy You love me too.

В конце праздника родителям и учителям ученики дарят корзинки с цветами и приглашают мам к праздничному столу. В нашей гимназии поводятся ежегодно предметные недели . В этом году неделя английского языка совпала с приходом весны. Мы решили провести внеклассное мероприятие посвящённое празднику День Матери и 8 Марта .Эта тема носит не только познавательный характер, она формирует умение исследовательской деятельности. На первый план выходит актуализация знаний по темам:”A clever baby”,” Did you have a good day at school?” , систематизация грамматических знаний :Present Simple, Present Continuous ,Past Simple.


Смотрите также:
Урока английского языка в 5 классе. ( март 2012г.) Тип урока нетрадиционный. Форма урока урок-концерт. Тема урока: «Mother`s Day». Аспект программы обучения : культурные традиции Англии и России
78.39kb.
1 стр.
Урок английского языка в 4 классе (2-й год обучения, 1 урок в неделю) Учитель : Доронина Т. А. Тема урока: «Цвета» (первый урок по теме) Тип урока : творческий проект «Изготовление Рождественской открытки»
48.04kb.
1 стр.
Форма урока: урок-лекция с использованием икт тип урока: Урок изучения нового в форме лекции Тема урока : достопримечательности Великобритании Оснащение: персональный компьютер
64.49kb.
1 стр.
Предмет урока в V классе: интеграция истории, литературы. Тема урока: «В театре Диониса» Тип урока: урок изучения нового материала Форма работы: фронтальная, индивидуальная
111.15kb.
1 стр.
Конспект урока по информатике учителя Оганьян Э. А. Тема урока : Основные операторы языка Бейсик Тип урока: урок обобщение План урока
53.45kb.
1 стр.
№ n\n №урока Тема урока Тип урока Форма проведения Оборудование урока Дата Практические работы 10
440.64kb.
2 стр.
№ Урока Дата проведения Тема раздела, урока Тип обучения Педагогическая технология Тип урока Объект и форма контроля
205.42kb.
1 стр.
К онспект урока с использованием информационно-коммуникативных технологий Конспект урока по географии Тема урока: «В гостях у Японии». Тип урока: урок новых знаний. Вид урока: комбинированный
34.05kb.
1 стр.
План-конспект урока английского языка в 4 классе по региональному компоненту. Тема урока английского языка: "Павел Петрович Бажов и персонажи его сказов" Вид урока: комбинированный
37.97kb.
1 стр.
Урок «Обычаи и традиции» (6 класс) Учитель английского языка моу сош №11 Синагатуллина С. А. Томск 2011 Тема урока: Обычаи и традиции. Цель урока: Формирование коммуникативных и социокультурных компетенций. Задачи урока
99.87kb.
1 стр.
Номер урока Тема урока Тип урока Форма контроля Наглядность Применение икт, цор зун
395.14kb.
3 стр.
Урок английского языка в 10 классе по теме «Мировые религии» Учитель английского языка Г. И. Майер Тема урока: «Мировые религии в современном мире» Цели и задачи урока
68.2kb.
1 стр.